Local News
There are no translations available.

- "الخدمة الوطنية" يطرح محطة الركاب البحرية بنظام حق الإنتفاع :
الجهاز حصل عليها بالأمر المباشر لتشغيلها لمدة 15 عاماً

طرح جهاز مشروعات الخدمة الوطنية مشروع محطة الركاب السياحية بميناء الإسكندرية للإستغلال بنظام حق الإنتفاع أمام شركات المراكز التجارية لمدة 7 سنوات.
تأتي تلك الخطوة بعد أن طلبت هيئة ميناء الإسكندرية من الجهاز سرعة استغلال المشروع الذي حصل عليه منذ قرابة الثلاث سنوات بالأمر المباشر دون وجود أي استغلال أو تشغيل خلال الفترة الأخيرة.
واشترط الجهاز أن يتم استغلال المشروع كوحدة متكاملة غير مجزأة بمساحة إجمالية 8725 متراً مربعاً مقسمة إلى صالات و 107 محلات.
وذكرت مصادر بهيئة الميناء أن المشروع تم الإنتهاء منه منذ أكثر من 10 سنوات، بتكلفة تزيد عن 70 مليون جنيه وعندما تم طرحه خلال الثلاث سنوات الماضية تنافست عليه شركتان إلا أن الجهاز طالب بتشغيله واستغلاله بالأمر المباشر.
وتم توقيع العقد  في يناير عام 2015 بين هيئة ميناء الإسكندرية وجهاز الخدمة الوطنية التابع للقوات المسلحة لإدارة وتشغيل  محطة الركاب البحرية بالميناء ومنذ ذلك الوقت لم يتم عمل أي نشاط بالمشروع أو تشغيل المحطة.
وأشارت مصادر لـ "المال" إلى ان جهاز  الخدمة الوطنية أرجع تشغيله للمركز التجاري وعدم ترسيتها على القطاع الخاص .. نظراً لحساسية موقع المشروع وبعد تشغيله من قبل شركات في غير صالح المصلحة الوطنية.
ولفتت إلى أن هيئة الميناء تلقت عرضين من قبل شركتي المصرية للمشروعات السياحية "استيا" التابعة لرجل الأعمال حسين صبور، وقصر السلام للإستثمار العقاري والسياحي  بالإسكندرية.
وتابعت المصادر أن هيئة الميناء حصلت على فتوى من قبل مجلس الدولة بإمكانية التزايد على المشروع علنياً وكانت الشركة المصرية للمشروعات السياحية هي التي وصلت إلى القيمة التقديرية والتي تزيد عن 190مليون جنيه.
من ناحية اخرى أكدت المصادر بهيئة ميناء الإسكندرية أنه تم الإتفاق مع جهاز الخدمة الوطنية بأنه حال التأخر أكثر من ذلك في تشغيل المحطة سيتم إعادة المزايدة على المشروع مرة أخرى، خاصة أن الشركة التي كانت قد فازت بالمشروع كانت ستقوم بسداد ما يزيد عن 200 مليون جنيه لهيئة الميناء طوال فترة التعاقد البالغة 15 عاماً.
ويقع داخل ميناء الإسكندرية في الجهة الشرقية للميناء الغربي لميناء الإسكندرية وتبلغ مساحة الوحدات والمحال والمطاعم والكافتيريات حوالي 5 الأف متر مربع مقسمة لوحدات مختلفة، بينما يقع المركز كإجمالي مساحة على 8725 متراً مربعاً منها مساحات استثمارية تبلغ حوالي 6370 متراً  ومساحات مفتوحة 2400 متراً مربعاً ويتضمن نحو 107 محلات و5 مطاعم و 3 كافتيريات.
ولفتت المصادر إلى أنه خلال أخر عملية لطرح المشروع تم فصل المحطة عن المنطقة الجمركية للميناء حتى يتم ربطه بمنطقة المنشية ووسط البلد ليكون متاحاً للجمهور علاوة على إمكانية الدخول من الميناء التي بها ما يزيد عن 4 الأف موظف بجانب استفادة المحطة من السفن السياحية التي تستهدف الميناء.
وحسب بيانات هيئة ميناء الإسكندرية فإن الميناء مجهز لإستقبال 730 سفينة سنويا بعدد ركاب يصل إلى 1.6 مليون راكب ومن المفترض أن مشروع المحطة السياحية تم إنشاؤه لخدمة ركاب السفن السياحية.
وفي سياق متصل كان قد طرح جهاز الصناعات والخدمات البحرية أيضاً خلال مارس الماضي ميناء النهضة النهري بمحافظة الإسكندرية على المستثمرين للإستغلال بنظام حق الإنتفاع والذي تصل مساحته إلى 33 فداناً وذلك كأول طرح له بعد أن تم إلغاء المزايدة الخاصة به عام 2010 وحصل الجهاز عليه بالأمر المباشر من قِبل وزارة النقل.
وقالت مصادر مطلعة لـ " المال" إن جهاز الصناعات والخدمات البحرية كان قد حصل على ميناء النهضة بالأمر المباشر لظروف أمنية وقت أن طرحت هيئة النقل النهري الميناء أمام المستثمرين وسحبت عدة شركات كراسة الشروط ومن وقتها تم ملكية الميناء إلى جهاز الصناعات بقرار جمهوري.
وأوضحت المصادر أن الجهاز لم يعد في حاجة للميناء والذي تم طرحه في مزايدة علنية وكان متوقع استمرار تلقي طلبات المستثمرين حتى 19 مارس إلا أنه لم تقدم للمزايدة أي شركات.
وفي سياق متصل قال الدكتور/ مصطفى صابر – رئيس وحدة النقل النهري بمركز بحوث النقل إنه خلال وزارة المهندس/ محمد لطفي منصور – وزير النقل الأسبق تم عمل دراسة بتكليف من الوزارة بتحديد أهم الموانىء النهرية التي يمكن أن يتم تشغيلها بشكل إقتصادي وطرحها بنظام حق الإنتفاع أمام المستثمرين.
وأضاف أنه تم تحديد 5 موانىء تضع قنا، اسيوط ، سوهاج ، ميت غمر بالدقهلية والنهضة بالإسكندرية فيما تم على أرض الواقع طرح مينائي قنا والنهضة ولم يتم استكمال المزايدات نتيجة عزوف المستثمرين عن تلك المشروعات مشيراً إلى أن السبب الرئيسي لعزوف المستثمرين كانت التراخيص المطلوبة وصعوبة الحصول عليها والتي تصل إلى قرابة 15 جهة علاوة على فترة الإستغلال والتي تصل إلى 25 عاماً فقط مقارنة بحجم رأس المال المستثمر  بتلك الموانىء والذي يتخطى وقتها 350 مليون جنيه لكل الميناء.
وأكد صابر أن أفضل الموانىء من خلالها موقعها حسب الدراسة هو ميناء النهضة الذي طرحه الجهاز خلال الفترة الراهنة وذلك لقربه من ميناء الإسكندرية الذي يتحكم في 70 % من تجارة مصر الخارجية ووقعه كظهير لميناء الإسكندرية البحري.
وتوقع صعوبة التقدم للمزايدة التي طرحها الجهاز خلال مارس الحالي من قبل المستثمرين مشيراً إلى أن أي مستثمر يمكنه شراء قطعة أرض ويتقدم للجهات المختصة للحصول على تراخيص لتكون ميناء له مدى الحياة دون التقيد لفترة زمنية محددة خاصة أن جهاز الصناعات لم يحدد الفترة الزمنية التي سيتم فيها إستغلال المشروع والتراخيص المتاحة لتشغيل الميناء.     جريدة المال   16-10-2017

 

- El Nile for constructing the roads will finish executing El Dekhila pivot at the end of 2017:

Admiral / Roshdy Soliman – the chairman of holding company for bridges and roads, had assured that we will finish from current works at Alexandria and El Dekhila pivot completely at the end of 2017 and he added that El Nile for constructing the roads that follow the holding company had achieved extremely advanced executing ratios except the part located in front of El Dekhila police station because of the delay of security permits in order to pass in front of the police station.
The engineer / Aly Ayad – the chairman of El Nil For constructing The Roads had announced  in (El youm el sabea) newspaper that the company had executed the first stage from El Dekhila pivot that join El Dekhila port with the international coastal road and, we will finish executing the second stage and opening the new pivot completely at the end of 2017, he added that the pivot is extending with length 4.5 km and it consists of two bridges with length 2km and ground joint over the saline with length 2.5 km.
The chairman of El Nile for constructing the road has added that the new pivot will be over Alexandria - matrouh el malahat joined with om zeghao road and the international coastal road an he said that the company has achieved advanced executing ratios in this pivot although the difficulty that were faced to execute it, clearances and security acceptances that were demanded to complete the executing of the project and this pivot will participate to reduce the traffic crowd in Alexandria in order not to oblige the lorries to pass inside  Alexandria city to enter El Dekhila port . the engineer/ Aly Ayaad had clarified that the pivot of the new El Dekhila is executing by the ministry of transport and it is financed by Alexandria Port Authority to join El Dekhila port with the international coastal road where the lorries will go from El Dekhila port to the international coastal road directly without passing inside the city of Alexandria and it will participate to reduce the traffic crowdedness in Wadi El Kamar street Alexandria where it is very crowded daily because of the arrival lorries from El Dekhila port with international coastal road where the lorries will go from El Dekhila port to the international coastal road directly without passing inside the city of Alexandria and it will participate to reduce the traffic crowdedness in the street of wadi El Kamar in Alexandria where it is very crowded daily because of the arrival lorries from El Dekhila port.
The chairman of El Nile company announced that the executing El Dekhila port was a great challenge in front of the company because it pass over the saline with length 2.5 km and the company was oblige to remove 235000 m2 from the salt soil which is not good from the way which will go through the new pivot and also filled up the way which will go through the saline and great quantities from the news and that reached to 465 thousand which was transported from the stones factories and he pointed that this sector needs efforts and produced to execute the over fly bridges .
The Adm/ Medhat Ateya Alex port chairman had assured that the authority had obtained all security permits to complete executing this pivot , which pass in front of El Dekhila police station and the port paid 5 million pound as compensation to El Dekhila police station in  order to move the place of the police  station that face the new pivot where they will construct another place for the police station in the land factory Ezzel Dekhila which is beside the place of Eldekhila police station now.        El youm seabea news paper    13-9-2017

 

- Tomorrow…. it is going to construct the biggest multi floors garage in Alexandria port:

The ministry of transportation will start Sunday tomorrow executing the multi floors garage in Alex port with total cost 285 million L.E to serve the move of transporting the goods and storage and maritime passengers, it will execute by EL Nile Elamaa for constructing roads company and it will start  by testing the soil.
Admiral/ Medhat Attia – the chairman of Alex port had declared to (El Gamhoria) that  the project is aiming to receive the increased demand to import and storage the cars in the customs department and second to help for operating the touristic area to have enough waiting places to serve the terminal , the trade center and the tourist ships terminal (Marina) which will construct in the historic berths to El Gona 5.6.7 with depths 5.6 meter where they are not suitable for the shipping movement in Alex. Port.
Admiral/ Attia had pointed that the project will finance by itself and the engineering center in faculty of Engineering Alexandria University to use the total area 15000 m2 which located in the middle of the touristic area beside the cruise area in maritime passengers station and the future planned area … marina for yachts as integrated touristic trade centre to construct the project for both purposes and will have suitable solutions for movement the future and the current customs borders.   El Gamhoria newspapers 9-9-2017

 

- Alexandria Port is waiting to sign the contract of the biggest garage by the end of August:

The Admiral/ Medhat Ateya - Alexandria port chairman had announced the acceptance to construct the largest multipurpose garage in Alexandria port and the minister assembly had agreed for this project and its procedures and he had noticed that we will sign the contract with the company that will executed the project. Dr Hisham Arafat – the minister of transport had attended before the end of last August , the chairman of port authority had added to the newspaper – Alyoum Elsabe – that we will construct garage consists of four floors in Alexandria port to receive the customs storage cars that exists on three berths now inside the port , beside the mall cars in maritime terminal where we can use the port berth for customs storage cars to execute investment project on behave Alex. Port  authority.
Alexandria port chairman had said that the new garage capacity will be 2800 cars and highest two floors will be open with the maritime terminal to uses as waiting grad to the people who will visit maritime station and the mall. This project will be executed during one year and half with total cost 285 million pounds and we will save this money from the budget of port authority.
Alexandria port chairman had clarified that we are preparing soon a general bid to open the mall shops in marine station by the national service department that follow the armed forces who had the authority to administrate and operate the maritime station on the other hand he assured that we will redeveloped the railway net that exist in El Dekhila and Alexandria port to support our government to use the railway to transport the goods from our port.    El youm El sabea news

 

Dr./Arafat is searching construction the biggest river port in the med.sea:

Dr. Hesham Arafat - the minister of transportation assured that the ministry  had a good plane to expand in transporting the cargos by river units and clarified that he has met some international group yesterday where they agreed to construct the biggest river port on the med-sea and joined it with Alex. port.
It is researched to construct a logistic zone its area is 2 million m2 and this area included petroleum zone and another area to packing and package the products and some factories to connect them with a net of means multipurpose transport where there is a river port an d there is a line of railway in El Dekheila port besides average 54 which connect the zone with the main roads.
Also all required procedures had studied to prepare the sea port from Alexandria to  Cairo as a first stage.
It is decided to construct river ports with Logistic hinter land in Bani sweef and Qana.
He pointed that the river a big role in transporting cargoes to relief the burden on roads that cost millions yearly maintenance the two parts agreed to prepare visibility study by this project which include all connected side to clarify the industries that will start in the logistic area and the important of the project to Alex.port and the executing stages the financing method and the partnership model which will execute. El Ahram News  8-8-2017 

 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next > End >>